Kiekviena gelbėjimo operacija yra ypatinga savaip, nes tai visada yra pasakojimas apie drąsą, kieno nors gyvenimą ar tragediją. Kartais aplinkybės susiklostė taip, kad sėkmės tikimybė yra beveik nulinė. Nepaisant to, visada atsiranda žmonių, kurie yra pasirengę rizikuoti dėl kitų. Skaitydami istorijas apie herojiškus poelgius, pasiaukojimą ir atkaklumą prieš likimą, mumyse atsibunda tikėjimas žmonija.

San Chosė kasyklos nelaimė

2010 m. rugpjūčio 5 d. įvyko avarija, dėl kurios 33 kalnakasiai buvo įstrigę 700 metrų gylyje po griuvėsiais. Ši žinia sukrėtė Čilės visuomenę. Bendrovė „Empresa Minera San Esteban“, kuri valdo kasyklą, yra žinoma dėl savo aplaidumo darbuotojams. Anksčiau jau buvo įvykę incidentų su mirtinais padariniais dėl pasenusios įrangos ir saugos taisyklių nesilaikymo.

Kitą dieną po griūties į avarijos vietą atvyko kalnakasių giminaičiai, žurnalistai ir savanorių organizacijų atstovai. Gelbėtojai pradėjo rengti planą, tačiau susidūrė su daugeliu sunkumų. Šachtą užblokavo tūkstančių tonų sveriantis akmuo, vėdinimo šachtos taip pat buvo užverstos. Buvo nuspręsta gręžti naują vertikalią šachtą. Išankstiniais skaičiavimais tam prireiktų apie tris mėnesius. Operacijos pradžioje žmonės paviršiuje nežinojo, ar kalnakasiai gyvi, taip pat ir kalnakasiai nežinojo, ar juos gelbės.

Rugpjūčio 22 d. zondas pasiekė ertmę, kurioje buvo kalnakasiai. Paaiškėjo, kad visi 33 kalnakasiai yra gyvi, bet jiems labai reikia maisto, vandens, cigarečių ir alkoholio. Budintys medikai uždraudė vykdyti paskutinius du prašymus. Darbai buvo vykdomi trimis pamainomis dieną ir naktį, todėl vyko sparčiau nei planuota ir baigėsi spalio 9 d. Per ateinančias tris dienas visi kalnakasiai buvo iškelti į paviršių. Juos kaip herojus sutiko Čilės prezidentas Sebastián Piñera.

Gelbėjimo operacija truko 69 dienas ir kainavo 22 milijonus dolerių. Vėliau daugumai kalnakasių buvo diagnozuota pneumokoniozė, diabetas ir psichologinės traumos, kurias jie patyrė dėl pernelyg ilgo buvimo po žeme. 2015 m. buvo išleistas filmas „33“ su Antonio Banderasu pagrindiniame vaidmenyje.

Tankerio SS „Pendleton“ gelbėjimas

1952 m. vasario 18 d. JAV rytinę pakrantę užklupo žiemos audra. Pakrančių apsauga gavo pagalbos signalą iš tankerio SS „Pendleton“. Pamainos vadas Bernardas Webberis turėjo medinę motorinę valtį ir dar tris drąsuolius. Išėjimas į atvirą jūrą tokiu oru reiškė beveik garantuotą mirtį. Tačiau „Pendleton“ ir 41 įgulos narys reikėjo skubios pagalbos.

Gelbėjimo operacija prasidėjo tą patį vakarą. Tarp milžiniškų bangų, keli kilometrai nuo kranto, Bernardas pastebėjo objektą. Priartėję gelbėtojai suprato, kad tai laivo priekinė dalis. Laivą suplėšė į dvi dalis. Tai reiškė, kad jie turi labai mažai laiko, galbūt jau per vėlu, bet reikia tęsti paieškas. Greitai buvo rastas ir laivo užpakalinė dalis. Jūreiviai, pamatę žibintų šviesas, negalėjo patikėti savo akimis. Tai buvo lengvoji pakrančių apsaugos valtis, kuri plaukė tiesiai link jų.

9 SS „Pendleton“ įgulos nariai dingo be žinios, tikriausiai jie buvo priekinėje dalyje ir žuvo, kai laivas lūžo. Likę 32 jūreiviai nusileido į gelbėjimo valtį, kurioje buvo vietos tik 12 žmonių. Vėliau pakrančių apsaugos komanda bus apdovanota Auksiniais medaliais už gyvybės išgelbėjimą. Interviu metu Bernardas Webberis sakė, kad nelaiko savęs herojumi ir tiesiog atliko savo darbą. 2016 m. apie šią istoriją buvo sukurtas filmas „The Finest Hours“.

Katastrofa Anduose

1972 m. spalio 13 d. Urugvajaus karinių oro pajėgų lėktuvas skrido maršrutu Montevidėjas – Santjagas. Lėktuve buvo penki įgulos nariai ir 40 keleivių, tarp jų regbio komandos „Old Christians“ nariai, jų artimieji ir rėmėjai. Apie 15:00 val. vietos laiku lėktuvas pateko į cikloną, atsitrenkė į uolą ir nukrito netoli Tinguiriricos kalno papėdės. 12 žmonių žuvo iš karto, dar 6 mirė per kelias valandas.

Išgyvenusieji buvo daugiau nei 3500 metrų aukštyje. Jie suprato, kad viskas labai blogai. Andai yra viena didžiausių kalnų sistemų pasaulyje, kuri ir šiandien yra menkai ištirta. Turėdami minimalias maisto ir šiltų daiktų atsargas, nepasiruošę žmonės bandė pastatyti prieglaudą iš fiuzeliažo dalių. Pirmosiomis dienomis po katastrofos išgyvenusieji sudegino popierinius pinigus, lagaminus, kėdžių apmušalus ir viską, kas galėjo degti. Menkos maisto atsargos greitai baigėsi, o per radiją buvo pranešta, kad gelbėjimo operacijos nutrauktos. Pagalbos nėra iš kur tikėtis, o amžinai kalno viršūnėje sėdėti neišeis. Po kelių dienų prieglaudą užgriuvo lavina, palaidodama dar 8 žmones.

Trys fiziškai stipriausi vyrai nusprendė kirsti Andus be jokios įrangos ir šiltų drabužių. Jie pasiėmė su savimi vieną savadarbį miegmaišį ir nedideles žaliavos mėsos atsargas. Spėkite, kokia tai buvo mėsa. Po kelių dienų kelionės juos pastebėjo Čilės piemuo, kuris padėjo išsekusiems žmonėms nusileisti į kaimą ir iškviesti pagalbą. Sraigtasparnis su gelbėtojais išgelbėjo likusius 16 žmonių iš prieglaudos, kurioje jie praleido 72 dienas. 2007 m. spalio 13 d. įvyko rungtynės tarp „Old Christians“ komandos ir Čilės rinktinės. Kamuolį į aikštę įmetė tas pats piemuo, kuris rado išgyvenusius.

Gelbėjimas iš Tham Luang Nang Non urvo

2018 m. birželio 23 d. vaikų futbolo komandos treneriai nuvedė savo auklėtinius į ekskursiją į šiaurės Tailando urvą. Beveik iškart po jų nusileidimo prasidėjo stiprus lietus. Vienas suaugęs ir 12 paauglių atsidūrė spąstuose. Vanduo greitai užliejo įėjimą ir kilo vis aukščiau. Grupė apsistojo ant nedidelės kalvos, kuri virto sala. Vakare buvo pastebėtas mokinių dingimas, kitą dieną į urvą atvyko Tailando karinių jūrų pajėgų narai.

Vykdyti užduoties iš karto nepavyko: vanduo buvo per šaltas ir drumstas. Matomumas neviršijo kelių metrų, be to, urvo topografiniai duomenys buvo netikslūs. Naują žemėlapį teko sudaryti judant. Žinia greitai apskriejo visą pasaulį, ir prie operacijos prisijungė savanoriai iš įvairių šalių. Pirmieji mokinius rado du narai iš Didžiosios Britanijos.

Visa grupė buvo labai išsekusi. Kai treneris suprato, kokioje padėtyje atsidūrė, jis iš karto padalijo visą turimą maistą į mažas porcijas, sau palikdamas mažiausiai. Tai ir leido jiems išsilaikyti daugiau nei dvi savaites. Iš viso gelbėjimo operacijoje dalyvavo apie 10 000 žmonių, tarp jų 200 profesionalių narų. Evakuacija prasidėjo birželio 8 d. ir truko 3 dienas. Kiekvienas paauglys gavo specialiai suprojektuotą povandeninę kaukę ir du karinių narų palydovus. 2022 m. įvyko filmo „Trylika gyvybių“ premjera.

Stebuklas Hadsono upėje

„Airbus A320“ lėktuvas vykdė įprastą skrydį iš Niujorko į Sietlą. 975 metrų aukštyje lėktuvas atsitrenkė į migruojančių paukščių pulką, abu varikliai sugedo. Apie avariją iškart buvo pranešta žemei, tačiau keleivių ir įgulos narių gyvybės dabar buvo dviejų pilotų rankose. Jiems pavyko apsukti lėktuvą virš Hadsono upės, vos nekliudant Džordžo Vašingtono tilto. Bet koks susidūrimas greičiausiai būtų pražūtingas visiems laive esantiems žmonėms. Bakai buvo pilni žibalo, nes nuo pakilimo momento praėjo tik kelios minutės.

Viskas baigėsi greitai: praėjus septynioms minutėms po pakilimo iš oro uosto lėktuvas nusileido priešais Manheteną. Įprastas „Airbus“ visiškai nėra skirtas tokiems manevrams, tačiau pilotai pademonstravo profesionalumą. Nusileidimo negalima pavadinti švelniu, 24 keleiviai buvo hospitalizuoti, dar 54 gavo nedideles traumas. Tačiau niekas nežuvo, nors kiekvienas buvo ties mirties riba. Baržos, valtys, vilkikai ir visos plaukiojimo priemonės, kurios tuo metu buvo netoliese, iš karto plaukė link lėktuvo. Žmones gelbėjo tiesiog nuo sparnų.

Gali atrodyti stebėtina, bet abu pilotai buvo patraukti baudžiamojon atsakomybėn. Jiems buvo pateikti kaltinimai dėl neprofesionalumo ir nusikalstamo aplaidumo. Biuro ekspertai manė, kad lėktuvas galėjo pasiekti artimiausią oro uostą. Teoriškai tai tiesa. Tačiau iš tikrųjų pilotai turėjo tik kelias sekundes priimti sprendimą. Tyrimo komisija priėmė šį argumentą, tačiau įgula vis tiek buvo nušalinta nuo skrydžių. 2016 m. Klintas Eastwoodas sukūrė filmą „Sully“ su Tomu Hanksu pagrindiniame vaidmenyje.


Adomas V.

test

0 Comments

Parašykite komentarą

Avatar placeholder

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *